COMIC VERSION Cinta Bertahanlah (Chapter 3)

fc7bzokuqd2562q8op6w0o97seumjd6x

 

 

Author : @YLonelyGirl

Main Cast : Bae Soo Ji (Miss A)

Jung Jinyoung (B1A4)

Baro (B1A4)

Jung Krystal (Fx)

Lenght : Chapter

Genre : Romance , Comedy (maybe)

Disclaimer : Cerita ini aq ambil dary komik yg tajuk nya ‘Cinta Bertahanlah karya Sugiyama Miwako’ siapa yang udah baca pasti tahu . Alur cerita nya sama aja tapy mungkin ada sdikit perubhan.

WARNING : TYPO ada di mna- mna

Language : Malay-Indon (Bahsanya akan campur karna aq bukan asli orang indon jady aq ngak terlalu fasih bahsa indonnya )

Happy Reading ! Dont Forget RCL

 

Suzy POV Only

 

“eh ? “

“Ah!”

“Siapa ?! Kalau bukan dia , siapa ?”

Alamak

 

“Beritahu lah kitaoran siapa dia ! knapa kami tak tahu apa?” ucap Krystal dary luar

“Apasal kau tak cakap je ? kau nak aku beritahu ke ?”Tanya Jinyoung

“DIAMLAH!” balas suzy

“Beritahu aku siapa dia !!” teriak baro dari luar

“nan baro jaohae” ucap suzy dalam hati

 

“Kamu ngak perlu peduli tentang itu !” ucap suzy

“Kalian ngak peduli sama sekali tentang suzy ! pergilah kalian keluar bersama “ sambung jinyoung

“Aku datang untuk menyelamatkan kamu. Kenapa kamu marah-marah ?” Tanya baro

“Aku tak perlu diselamatkan ! Korang tak peduli sama sekali kalau ngak ada kan ?” ucap suzy

“Pergilah bersenang-senangan berdua” sambung suzy

“Okay “ ucap baro

“tunggu ..” ucap krystal melihat baro mengambil sesuatu

“Baro ? kamu mau kemana ? “

Brakkk ! (Anggap aja bunyi pintu di pukul dengan Sesutu yang keras terus tembus)

Suzy terkejut saat melihat sesuatu yang keras melimpasi nya dan terduduk.

“mwo “

Krakk ! (bunyi pintu pecah)

“Kan aku sudah bilang aku ngak perlu diselamatkan” ucap suzy

“Pembohong! Dari tadi aku mendengar kamu menangis” ucap baro

“Semua kebohongan kamu sejak kecil aku boleh bongkar” sambung baro

 

 

“Muka kamu comot” ucap baro sambil tersenyum melihat suzy

Aku ingin dicintai baro ..

 

“Jinyoung. Aku ingin kasih tahu kamu sesuatu “ ucap baro ke jinyoung dan mendekatinya lalu memegang bahunya

“Selagi kalian masih di sekolah menengah rendah .. kalian hanyak boleh berciuman . Arra ?” ucap baro

“ Aku tak akan memaafkanmu kalau kau buat suzy menangis”

“Ba .. Baro ? takkanlah .. “ guman suzy

“Ngak usah berterima kasih ! Aku mengerti perasaan kamu yang pemalu dan penakut !” ucap baro ke suzy sambil tersenyum dan melambaikan tangannya

“Semoga bahagia dengan jinyoung” sambung baro dan berlalu pergi dengan krystal.

“MWO ! Kau dah salah fahamlah!! “ teriak suzy.

“ini ke perasaan seorang ayah?” Tanya krystal ke baro

Jatuh cinta membuat kita merasa seperti menaiki roller coaster setiap hari

 

“hah ? dia gagal ?”

“Hmm . baro bilang dia ngak bias meluahkan perasaannya jugak.” Ucap jinyoung

“Jinjja ? “ ucap suzy dengan mata bersinar-sinar

“ ‘aku masih punya peluang’ itu apa yang apa kamu fikir bukan ?” Tanya jinyoung

“dank au juga fikir, kalau kamu berterus terang dengan perasaan kamu . dia akan menerima luahan perasaan kamu . benar kan ?”

“eh ?”

“Aku yakin 100% kau akan gagak”

Cakk! cakkk! ( anggap ajak bunyi bahwa suzy dicucuk kerna ucapan tajam jinyoung)

“Saingan kau , krystak kan ? “

“perbezaan kau dan krystal seperti rama-rama dan ciciak. “

“Siapa yang mahu menyukaimu suzy”

Suzy pun jatuh terduduk dengan muka muram ..

“Tapi Baro bilang aku punya kelebihan sendiri..”

“Contohnya apa ?”

“Kau rasa apa ? cakaplah senyan pulak ” Tanya suzy memiringkan kepalanya

“ Hmm . Aku rasa progress cinta kau akan lebih cepat kalau kau ‘serang’ je dia. Cium secara paksa mungkin ..” ucap jinyoung

“cium ?? tak mungkin .. tapy aku nak juga” guman suzy

“Ah . Suzy . tepat pada masanya.”ucap baro mendekati suzy dan menarik minuman suzy lalu meminumnya.

“rasa sikit” ucap baro

“Baro .. “

“Yaaa ! “ teriak suzy terkejut

“Air apa ni ? apa ? kau nak balik air aku minum ni? “ Tanya baro

“balik dulu . malas nak layan” guman jinyoung dan berlalu pergi

“Jinyoung .. “ ucap suzy melihat jinyoung mengucapnya sesuatu

Chu!

 

“itu bagaikan ciuman secara tak lansung”

“ehh !” suzy terkejut dan mukanya merah pedam saat melihat gerakan bibir jinyoung.

“yah ! balaslah balik . cepatlah . namja mu membri flying kiss ! chu! “ ucap baro menepuk belakang suzy

“Kau dah salah fahamlah !”

“Hmm . bunyo ‘ohayashi!’ bermaksud malam ni bermula festival musim panas!”

“ehh ? bila dengar je bunyi ni , rasa mcam tak boleh duduk diam kan ?”

“kenapa pulak ?” Tanya suzy

“sebab musim panas dah bermula ! selain dari itu festival yang ditunggu-tunggu!”

“kau tak terasa teruja ke ?” Tanya baro

“kalau mcam tu apa kata kita pergifestival bersama-sama?”

Aku nak rasa terjua dengan baro ..

Dup dap dup dap

 

“okay “ balas baro sambil tersenyum

“kamu ngak perlu risau. Kalau kau tak ajak pun , aku akan pergi juga. BERTIGA.”

“eh ?”

“Tak ! tahun ni kita berdua je..”

“hmm? Inilah musim aku ! marilah kita berseronok-seronok dengan semua. Aku suka musim panas” ucap baro dengan mata bersinar-sinar

“mwo ?”

“Tak sabarnya aku …” ucap suzy tersenyum paksa

“heh ! woah ! kau begitu gembira sampai menangis ke ?”

“aku tak mahu ikut.”

“Apa ?”

“Aku nak pergi dengan namjachingu aku” ucap krystal

“eonnie ! “

“mwo ? eonnie ngak pernah janji nak pergi dengan kalian”

“takkanlan sebab kita dah kawan sejak kecil, setiap tahun pun kita nak pergi sama-sam ? kita bukan budak kecil lagi”

“Nak buat perubahan semata-mata sebab ada namjachingu. Berpura-pura macam dewasa lah tu . berfikiran kebudakan-budakan betul” ucap baro

“Apa kau cakap ?”

“Aaa ! ngak lama lagi clash lah tu. “

“mwo ! apa kau tahu ? yeojachingu pun kau ngak punya !”

“baro .. eonnie . berhentilah !” ucap suzy cuba menghentikan mereka

Tiga jam berlalu

 

“Monyet !”

“Beruang Mongolia!”

“Behentilan . dah tiga jam ni” ucap suzy

“luar je lawa dalam busuk” ucap baro

“Kita dah tak ada hubungan lagi baro !!”

Baam !!

Krystal masuk ke biliknya dan menutup pintunya dengan kuat.

“dia benar-benar membuat aku geram”  gumam baro

“Suzy ! bawa smua wang poket kau ! kita jumpa nanti di depan tokong!”

“Hah! “

“Kita mesti berseronok-seronok lebih dari krystal” ucap baro dengan semangat

“Berusaha” ucap baro menepuk bahu suzy

“eh ? Arasseo .

Riuh ! riuh !

 

Dup dap dup dap

 

“akhirnya aku pakai juga Yukata. Tapi aku rasa peliklah. Rupa aku okey ke ?” gumam suzy

Dup dap dup dap

 

“memikirkan kalau aku akan berdua je dengan baro . aku benar-benar merasa gugup”

 

Kyaa! Dia dah sampailah

 

Kami kan dah janji memanglah dia akan datang . aku punya janji temu pertama

 

Carilah aku . carilah aku

 

“yah . aku kat sinilah” ucap suzy dibelakang baro dengan wajah sedih

“uwaaaa! Suzy” ucap baro terkejut

Uwaaah! Kenapa baro melihat aku seperti itu

 

“pe.. pelik eh rupa aku ? aku memang ngak sesuai pakai baju ini” ucap suzy tertawa pelan

“mana ada . kamu Nampak comellah “  ucap baro  menarik tangan suzy

“Kyaaa!”

“Kyaah !? apasal kau jerit macam aku raba kau ? kau ingat aku pervert ke ?” Tanya baro

Dup dap dup dap

 

“hahha . mian” balas suzy

Festival musim panas….

Festival musim panas memang menyenagkan !!

 

“Tapi hangatnya” gumam suzy pelan

Kan seronok kalau ada pesta seperti ini setiap hari

 

Suzy melihat kea rah baro tapi tiba-tiba baro memusingkan kepalanya kea rah suzy

“uwaah “ teriak suzy pelan

“hmm ?”

“eh ? ahh..”  ucap suzy gugup

“ah! Ada permainan tembak di situ “ ucap suzy menunjuk tempat permainan tersebut

“okey! Serahkan semuanya ke aku!” ucap baro percaya diri

“fuuh ! tiba-tiba je dia berpusing kearah aku”

dup dap dup dap

 

“dua pusingan bang !” ucap baro ke pemilik kedai itu

“okay”

“Aku akan aim betul-betul” ucap baro ke suzy

“nae”

Adakah ini Cuma imaginasi aku .. tapi aku rasa mata kami asyik bertentangan.

 

Dup dap dup dap

 

Bukan imaginasi aku !

 

“mian . aim aku teruklah hari ini” ucap baro rasa bersalah

“gwaenchana ! yang ini pun okey lah” ucap suzy memakai cermin mata berhidung dan bermisai yang baro dapat dari permainan tadi

“puuuu ! hahahahah ! “ tawa baro melihat suzy

Aku senang

 

“nak makan apa-apa tak “ tany baro

“ah! Nak” ucap suzy melihat ke baro

Ah ..

Tak ..

Yang ingin dilihat baro buka aku ..

Dia mencari krystal eonnie ..

 

“Baro ! kau kata kalau aku kalahkan kau dalam permainan ‘gunting , batu , kertas.,’ kau kata kau akan belikan aku coklat pisang” ucap suzy menarik lengan baro

“kyaa! Ada anak ayam lha . “

“Ahh .. ular!”

“Alaa! Koyak lagi”

“Satu lagi pak cik !”

“Suzy , sudah lah tu”

“Tapi tu kan ikan emas mata terjojol yang baro suka , kan ?”

“memanglah , tapi..”

“Aku mesti dapatnya! “

Brusshhh !

“suzy! “

“Yeahh! Bejaya tangkap! “

“Tengoklah baro “ ucap suzy memperlihatkan ikan tangkapannya

“kau ni .. jangan lah macam tu ?” ucap baro sambil mengelap suzy dengan bajunya

“dari tadi kau berperrangai pelik.” Sambung baro

“itu sebab baro asyik memikirkan pasal benda lain. Kalu bosan tanpa krystal eonnie .. biar aku pastikan kau seronok !” ucap suzy tersenyum

“haa! Apa aku buat ni” ucap baro dan berjalan kea rah pokok lalu teduduk

“eh ?”

“Aku tak patut layan kau macam ni” ucap baro frustasi

“kau terlalu baik . jauh berveza dengan krystal “

“Ah.. aku pernah berfikir , apa aku patut berputus asa je pada krystal dan cari yeoja seperti suzy.”

“mungkin hidup aku lebih bahagia”

“betul ke?”

“Baro ? betul ke ?”

“eh?”

“kalau macam tu . aku … aku … “ucap suzy gugupg tapi tiba-tiba ponsel baro berbunyi

“jawablah dulu” ucap suzy kecewa

“tak pe ke ? mian” baro pun menjawab telefonnya

“Baro . namjachinguku minta clash. Aku rasa mcam dah tak nak hidup” ucap krystal di seberang telefon

 

“Apa kau merepek ni? KRYSTAL !” teriak baro panic

“eonnie?”

“nae . aku rasa dia nak dipujuk je , tapi biarlah aku pergi tengok.”

“Baro ..”

“jangan lah buat muka macam tu. Kejap lagi aku datang balik” ucap baro mengusap kepala suzy

“PASTI !” sambung baro dan berlari pergi

Klik!

“ishh !. dahlah tak dapat krystal, kenak jadi tukang gambar untuk pompuan lain pulak..”

“Suzy ? apa kau buat kat sini sensorang ?”

“tengah tunggu baro” ucap suzy sambil melihat ikan emas

“hah?”

“krystal eonnie telefon jadi dia pergi sekejap”

“kau ni .. baro tak akan kembali “

Deg ..

TBC

Advertisements

COMIC VERSION Cinta Bertahanlah (Chapter 2)

fc7bzokuqd2562q8op6w0o97seumjd6x

Author : @YLonelyGirl

Main Cast : Bae Soo Ji (Miss A)

Jung Jinyoung (B1A4)

Baro (B1A4)

Jung Krystal (Fx)

Lenght : Chapter

Genre : Romance , Comedy (maybe)

Disclaimer : Cerita ini aq ambil dary komik yg tajuk nya ‘Cinta Bertahanlah karya Sugiyama Miwako’ siapa yang udah baca pasti tahu . Alur cerita nya sama aja tapy mungkin ada sdikit perubhan.

WARNING : TYPO ada di mna- mna

Language : Malay-Indon (Bahsanya akan campur karna aq bukan asli orang indon jady aq ngak terlalu fasih bahsa indonnya )

Happy Reading ! Dont Forget RCL

JinYoung POV

Aku mendekati suzy dan memegang bahunya dan berkata

“Aku serius , untuk saat ini aku sayang pda kamu kerana kau mempunyai pertalian darah dengan Krystal”

“Jinyoung-ah” ucapnya dengan suara terbata-terbata

“Warna lah rambutmu , lepastu mekap pasti rupa kau akan seiras dia” Ucap ku ke suzy

Bughh

Tiba-tiba seseorang memukul kepala ku dan orang itu adalah Baro.

“Baro !” teriakku saat mengetahui siapa yang memukul kepala ku

“HANYA KERANA HARI INI NGAK ADA AKTIVITI KAMU BERANI-BERANINYA KELUAR DENGAN SUZY” teriak Baro ke aku dan menendangku

“Mana ada” ucapku

“Apa kalian pacaran” ucap baro

“NGAK !” Ucap ku dan suzy serentak saat baro mengatakannya itu

Jinyoung POV end

Suzy POV

Tiba – tiba baro menarikku dan berkata

“Kalau begitu kau jangan sesekali menganggu suzy , dia ngak perlu bermekap atau apa-apa kerana dia mempunyai kelebihan sendiri” ucap Baro ke jinyoung . Aku tersenyum

Aku melihatnya dengan tatapan tak percaya . aku mengontrol perasaan ku dan berkata

“ Jangan layan aku separti aku itu adikmu . itu menakutkan” ucapku

Baro pun hanya melihatku dengan wajah yang cemberut

Hatiku Berbunga-bunga

Terasa seprti hatiku mengembang

“Okeylah . Aku pulang duluan. Annyeong !”ucap jinyoung ke baro dan terus berjalan

Putus asa? Bersabar? Buat sementara ini? Luahkan perasaan?

Aku pun berlari dan memanggil nama Jinyoung

“JINYOUNG ! aku … “

 

Dah buat keputusan

 

“Aku dah buat keputusan” Ucapku ke jiyoung

“Esok Baro akan meluahkan perasaanya . Jadi sebelum itu berlaku aku akan halang Baro meluahkan perasaanya.”

“Apa itu termasuk dalam pilihan nombor 3 ?” tanya jinyoung dengan wajah heran

“Alaa. Yang itu susah sangat “ ucap suzy

“apa kau boleh menang bersikap penakut kayak gini. Ah . Suka hatilah . aku ngak peduli . Aku ingin pulang” Ucap jinyoung dan memusing kan badannya untuk berjalan

Aku menarik bajunya agar dia berpusing kembali

“Kali ini. Kali ini aku pasti akan berusahan dengan kuat. Bantulah aku nae ?” ucap ku memohon ke jinyoung

Jinyoung melihat ke arah ku dan berkata

“Apa-apa je lah. Aku pun ngak mahu lepaskan kakak kamu ke tangan Baro. Jom kerjasama” ucap Jinyoung

Aku yang medengar ucapnya berasa gembira mengangguk kepalaku dan berkata

“Nae”

“Tapi gimana kita mahu menghalang mereka” ucap suzy

“Dirumahmu apa ada bilik yang boleh dikunci dari luar ? “ tanyan jinyoung

Aku pun berfikir sebentar

“Bilik Stor? “ ucapku

“Okay . Jadi kau kunci krystal dan aku di bilik stor itu dan kau keluar dating dengan Baro” ucap jinyoung

“Apa kau yakin . eonnie mempunyai tali pinggang hitam dalam karate “ ucap ku

Krystal POV

Ulang Tahun Krytsal Ke -16

“Woahh. Suzy persiapan mu benar-benar hebat “  Ucap ku dengan mata berbinar – binar melihat pelbagai jenis makanan yang tersusun rapi di meja

“Eonnie . Hari ini Jinyoung akan datang . x apa kan ? “ Tanya suzy

“Jinyoung ? Nugu ?” Tanya ku

‘kesian sekali dia ‘ batin suzy

 

“Alaa . dia namja yang datang smalam . dia teman sekelah ku . walaupun rupa dia kayak gitu . Sebenarnya dia baik “ ucap suzy

Aku tersedar sesuatu saat mendegar ucapan suzy

“Ini kali pertama suzy bercakap soal namja “

Aku pun mendekati suzy dan memeluknya

“Akhirnya . kau sedar kalau kamu itu yeoja ! . Tahniah suzy . “ ucap ke suzy

“ eh “

“Kamu menyukai jinyoung kan ? “ tanyaku ke suzy

“MWO ! Aniyo ! “ ucap suzy

“Alaa . Kamu ngak usah malu . smua orang pasti akan lalui cinta pertama” ucap ku ke suzy dan mencucuk-cucuk bahunnya .

“Suzy dilamun cinta “

“Eonnie . salah sangka” ucap suzy dan aku menghiraukannya

“Krystal . Happy Birthday “ aku mendegar suara namja mengucap selamat untuk aku dan aku pun melihat kearah suara tersbut ternyata dia orang yang kami bicarakan tadi temannya suzy Jinyoung

“Ah . Jinyoung tepat pada masanya . ada seseuatu yang ingin aku ambil di stor. Eonnie . apa eonnie boleh tolong jinyoung ?” Tanya suzy ke aku

“oh . Okay “ ucapku

Saat di stor

 

“Suzy . yang mana satu ?” Tanya jinyoung ke suzy

“di belakang “ ucap suzy

Degup degup

 

Eonnie maafkan aku

 

Suzy mendekati eonnienya pelan-pelan untuk menolak nya masuk ke stor tapy tiba-tiba aku merasa Sesautu menendang ku dari belakang .

“eh ?”

Ternyata eonnie lah yang menendangku dan dia terseyum lalu mengunci aku dan baro berduaan di dalam bilik stor

“hahah . Kamu harus berterima kasih padaku “ ucap krytsal dari luar

“di dalam bilik berkunci , si namja sama si yeoja bersama .. pasti cinta akan berputik . Berusahalah suzy . pastikan dia jadi milikmu” ucap krystal

“Tunggu ! eonnie sudah salah sangka . ini tak seperti yang eonnie fikirkan” ucap suzy dan aku menghiraukannya dan terus berjalan

“Suzy yang aku sangkan budak kcil . rupa-rupanya sudah remaja “ ucapku

“kalu begitu aku akan membawa baro makan di luar “ ucapku dan mengambil hp ku dan menelefon baro

Baro POV

CAFE

“Knapa dia lama sekali “ gerutuku sambil meminum air ku saat menunggu krystal

“Mian . Kerana telah membuat mu lama menunggu” ucap krystal saat dia sudah sampai dan duduk di kerusi depanku

“Kenapa tiba-tiba bertukar tempat ?” Tanya ku ke krystal

“Alaa . waeyo ? apak ngak seru ? kita udah selalu merayakan ulang tahun ku di rumahku . seru bukan keluar berdua saja ?” ucap krystal

“Dengan kau seorang saja tak seronok lha” ucapku

“Hmm . pelik rasanya kita berdua je . Sebab biasanya kita bertiga .” ucap krystal

“Ah !”

“Apa ?” aku pun berpusing ke belakang dan melihat apa yang membuar krsytal terkejut

Saat aku berpusing kembali krystal memegang kepalaku

“Ternyata kau juga sudah membesar. Aku baru sedar kau dan lebih tinggi dari aku . kau sudah menjadi namja sebenar” ucap krystal

Aku mengambil tangan krystal

“Aku memang Namja sebenar . Aku bukan adik lelaki kau . Kau tahu . Aku .. “ ucapan ku terpotong kerana krsytal tiba-tiba menepuk pundakku

“Aku tahulah . aku ngak ada adik lelaki . Lagipula muka kita ngak seruapa lansung “ ucap krystal

‘Aishh . dia benar- benar ngak ngerti. Aku baru aja ingin menyatakan perasaanku’ batin Baro

 

Tiba- tiba aku teringat Suzy

“Ah Suzy . adakah dia baik-baik aja ? “ Tanya ku ke krystal

“Waeyo ? Aku mengunci dia di dalam bilik stor berduaan bersama Jinyoung”

Aku terkejut dan berdiri saat mendengar ucap krystal

“mwo !? Bukankah suzy mempunyai fobia sejak kecil saat terkurung di tempat yang gelap ?” tanyaku ke krystal

“eh ?”

Jinyoung POV

“hahah . lucu banget . begini pula jadinya . rancangan kita ngak berjalan dengan lancar”

Wu wu wu wu

Aku melihat ke samping ku saat mendegar suara tangisan

“Apa yang harus kita lakukan ? sekarang pasti baro sedang membeli cincin tuning  guna duit simpanannya sejak kecil . mereka akan pergi bulan madu di Hawaii . lepas tu belikan aku kacang sebagai buah tangan “ ucap suzy sambil menangis

“Yah ! Kenapa kau berhalusinasi ? “ ucap ku ke suzy

“Aku tak comel seperti eonnie . tapi perangai aku lebih baik dari eonnie . Kenapa ngak ada namja menyukaiku . Ngak gunannya aku jatuh cinta .  ngak ada orang yang akan membalas perasaanku” ucap suzy sambil menundukkan kepalanya

Aku melihat ke arah suzy yang menundukkan kepalanya dan aku merasa ngak suka saat suzy menyatakan itu

“Yah ! bukan macam itu . Cubalah kau berfikiran positif sedikit . Apa kau mengira Baro akan memilih perempuan yang hanya bergikiran negatif seperti kau . Kalau aku . Aku juga Ngak Mau !” ucap ku ke suzy

Hening

 

Aku melihat kea rah suzy yang masih menundukkan kepalanya

“Alaa. Tapi masih banyak lelaki di dunia ini bukan ? macam-macam perangai dan kesukaan. Jadi jangan lah menangis “ ucapku cuba menenangkan suzy

“Yah “ ucap ku dan memegang bahu suzy

Ketar  ketar  ketar

 

“Yah . kanapa kau mengeletar ? apa kau baik-baik aja ?” Tanya ku ke suzy mulai panik

“Aku .. 10 tahun yang lalu . kerana selalu pergi ke  kilang terbiar kat kawasan perumahanku , aku jadi fobia pada tempat yang tertutup dan gelap “ ucap suzy dengan suara berketar . akau mulai bimbang

Aku berdiri dan mengetuk pintu dengan kuat

“Sesiapa tolong bukan pintu ini ?” teriakku

“a.. ku berasa pusing “ ucap suzy .

Aku pun melihat kea rah suzy dan tiba-tiba dia pun terbaring dan pengsan . aku mendekatinya

“Suzy ! Apa kau baik-baik aja ? bangun “ ucap ku ke suzy dan mengoyang-goyangkan badannya

“SUZY ! APA KAU BAIK-BAIK AJA ?” teriak suara namja dari luar

“Baro “ ucap suzy dengan suara lemahnya dan aku pun melihat ke arahnya

Suzy sudah sadar dari pengsannya

“Aku akan mengeluarkan kau secepat mungkin “ ucapnya lagi

“Baro! “ teriak suara perempuan memanggil namja tersebut

“Krystal . mana kuncinya ? “ Tanya baro ke krystal

“Ah . aku rasa kunci nya terjatuh kerana aku tak menemuinya “ ucap krystal

“Apa ? kenapa kau mengunci dia ?” Tanya baro ke krystal dengan nada kesal

“Kerana . Kerana Suzy kata dia menyukai Jinyoung “ ucap krystal

“ANIYA ! AKU NGAK PERNAH BILANG KAYAK GITU “teriak suzy tiba-tiba

‘tak guna punya eonnie . kanpa dia harus bilang kayak gitu di depan baro ‘ gerutu suzy

“Suzy . Fobia kau .. “ ucap ku

“opps . terlepas . Suzy dalam keadaan begini ambillah kesempatan  . ngak usah malu-malu.” Ucap krystal

“eonnie salah . ORANG YANG AKU SUKA BUKAN JINYOUNG !” teriak suzy

Deg .

 

dadaku berdegup kencang tapy rasanya lain . aku pun memegang dadaku dan bertanya pada diriku sendiri ‘Kenapa dadaku berasa sakit ?’ kenapa aku berasa tak suka saat suzy mengatakan kalau dia ngak menyukai aku ? bukanya aku menyukai krystal

 

TBC

COMIC VERSION Cinta Bertahanlah (Chapter 1)

fc7bzokuqd2562q8op6w0o97seumjd6x

Author : @YLonelyGirl

Main Cast : Bae Soo Ji (Miss A)

Jung Jinyoung (B1A4)

Baro (B1A4)

Jung Krystal (Fx)

Lenght : Chapter

Genre : Romance , Comedy (maybe)

Disclaimer : Cerita ini aq ambil dary komik yg tajuk nya ‘Cinta Bertahanlah karya Sugiyama Miwako’ siapa yang udah baca pasti tahu . Alur cerita nya sama aja tapy mungkin ada sdikit perubhan.

WARNING : TYPO ada di mna- mna

Happy Reading ! Dont Forget RCL

Suzy POV.

Nama aku Bae Suzy . kalian bisa memanggil aq Suzy . Aku udah lama suka ama jiranku Baro yang lebih tua slama setahun dari aku. Tetapi dia menyukai eonnie ku Jung Krystal . Eonnie ku adalah yeoja yang paling cantik seperty permasuri di Bandar ini. Ramai yang menyukainya termasuk jiran ku Baro namja yang aku suka . Sudah tentu dengan itu aku harus mengambil langkah untuk menandingi eonnie ku dalam percintaan ini . Tetapi aq ngak punya keberanian untuk meluahkan perasaan aku. Aku sering menemui Kang Jinyoung teman sekelasku untuk berbincang dan meminta nasihat darinya.

Deg deg deg …

 

’97,98,99 baik’

Ada seseuatu yang aku ingin saat musim pansa ke-14 aq.

Suzy pun membuka pagar rumanhya .

“Ahh . Suzy”seru seorag namja.

“Kau bangun lewat , kau pasty akan dimarahi”ucap Baro sambil mengejek .

tepat pada masanya’

“ Yah ! Diam . aq ngak sengaja bangun lewat hari ini . tapy kw juga sam” ucap suzy ke baro

“Aku ngak punya klas tambahan hary ini jady ngak salah kalw aq ingin tidur lama sdkit’

Aku tahu . aku ingin tidur lama-lama .. aku nak tidur sepanjang hari. Sebab tu aku keluar lamabat..

“suzy-ah . kajja . naik basikalku kita berangkat barang “ ucap baro

Suzy pun melihat jam nya

“mwoo ! kita akan terlambat “ suzy pun duduk di kerusi blakang bsikal tersebut dan mmgang baju baro .

Deg deg deg . kyaaa .

“ya . jngan pegang baju ku . pgang tmpat duduk . klaw kw mmgang baju ku kayak gitu bauu ku pasty renyuk oleh mu”ucap baro ke suzy

Priittt. Priitttt . priittttt .

“Yah . pelajar SMA disana behenti . ngak boleh naik basikal dua oranag” teriak seorang pekerja keselamatan Bandar ke suzy dan baro.

“Omo . “ suzy lihat ke belakang dan melihat ada orang yang mengejar mereka.

“Baro . pa yang harus kita buat” ucap suzy panic.

“Pegang kuat-kuat . kita pasty bisa lari kali ini”ucap baro ke suzy

“mwo? “

“Kamu jangan pandang rendag pada kaki aku yang mmang dilahirkan untuk bermain bola . kerann … “ ucap baro terpotong basikal nya terlanggar sebuat batu dan pun terjatuh dan basikal mereka terbang ..

Brushhh (suara basikal jatuh)

 

Pusing pusing pusing  -roda basikal berpusingke sungai

“Suzy-ah ke terlihat separty patung tanah liat” ucap baro saat melihat suzy dipenuhi lumpur

“ Kau juga , baro.. Ada katak di kepala kau”

“Heh !? “ katak itu pun melopmat pergy

“Tady benar-benar lucu bukan .” ucap baro dan ketawa. Suzy yang mendegar itu pun ikut tertawa.

Ru ru ru ru ru ..

 

Baro yang mendegar suara tersebut terus mengambil Hp nya.

“Ah . Krystal noona telefon” ucap baru saat melihat nama yang tertera di layar skrin hp nya

“eh? Kakak ?” ucap suzy saat mendengar ucapab baro

“Yobo “ ucap baro terpotong krana krystal sudah ngomong duluan

“ Ya . Baro ! Bas tiba-tiba aja berhenti ! Cepat hantar aku ke sekolah . kalau kamu ngak samapi dalam masa 5 limit . Kita putuskan pershabatan kita ! Tuut. “telefon pu terputus

“Aishh . aq jady orang suruhan nya lagi. Dia memang menyebalkan . Dia Cuma tua setahun dary ku tapy hanya gara-gara udah SMA tinggi dia . dia selalu ja menyuruhku.”

“Tapy kau menyukainya . bukan “ ucap suzy dengan nada mengejek

“DIAMLAH”  muka baru merona merah saat mendengar ucapan suzy.

“mianhae suzy . aq harus pergy . kamu pergi dulu” ucap baro ke suzy dan berdiri membawa basikalnya pergi ,

“nae” ucap suzy sambil tersenyum . senyum bohong

aku tahu kalau baro menyukai eonnie ku .. kara itu aq ngak mahu meluahkan perasaaku dan merahsiakannya ..

 

“Suzy –ah . Nanty saat ulang tahun krystal aku .. aku akan meluahkan perasaanku padanya”

Suzy yang medengar ucap tersebut pun sedikit terkejut .

“Eh? Ke .. kenapa ? kau kan selalu bilang klau eonnie bukan orang yang suka ama namja yang muda darinya” ucap suzy ke baro

“Tapy dia bilang “Umur bukan halangan” aku jady semangat semula saat dia mengatakan itu” ucap baro dan berlalu pergy

#Sekolah

“Suzy-ssi kamu teman klas ida kan ? Jinyoung oppa.” Ucap seorang yeoja ke suzy

Kang Jinyoung

“Jinyoung adalah junior aq tapy dia lebih setahun dary ku , tapi kata-katanya benar-benar meyakinkan”

J..Jinyoung !

“knpa jady salah aku ? “ ucap jinyoung ke suzy

“aku kan ngak kata apa-apa . Cuma kamu yang minta pendapat aky saat aktiviti kelab. Aku pun mngatakan pendapat aku”

“kau menyebalkan. Knapa kw harus cakap seprti itu ? apa yang harus aku lakukan ? gi mna kalau eonnie menerima nya “ ucap suzy berpusing di meja nya.

“Jdy mereka akan pacaran ?” ucap jinyoung

“lepas itu . klau mereka kahwin . apa yang harus aku lakukan ?” ucap suzy gelisah

Jinyoung oppa .. Kyaaa ..

 

Suzy melihat ke sebelah dan jinyoung ngak ada dsitu . dia pun melihat ke blakang . jinyoung lagy bersama peminat-peminat nya di belkang.

“Yah . Jinyoung . bantu aku! Sbab kamu smuanya jady kayak begini!” ucap suzy hamper nangis ke jinyoung

“Gara-gara aku semua jadi begini ? “ ucap jinyoung dan melihat ke arah suzy

“Dari dulu , akulah tempat kau meminta nasihat dan menceritkan semua masalahmu. Tapy smua nasihat yang aku bagi ngak pernah kau ikut. Apa yang harus kw lakukan ? jangan Tanya aku” ucap jinyoung panjang lebar ke suzy .

Suzy hanya menangis . Jinyoung yang ngak tega melihatnya pun mengalah.

“Baiklah . memandang teman kau yang pakar cinta ini baik hati . aku akan memberi kau nasihat terakhir . Ada tiga perkara yang boleh kw lakukan  . 1 Putus asa 2. Kw harus bersbar untuk masa skrang (sbelum namja itu meluahlan persaanya  ke eonnie kmu) 3.Luahkan perasaan kau . Pilih  mana yang kw ingin “ ucap jinyoung

“Kau harus membuat pilihan skrang, kalu kau putus asa kw boleh jimatkan masa. Tapy kalau kw luahkan perasaan kau sekarang . sekurang-kurangnya klw kw gagal pun , kau gagal maruah”

“Ah . sebentar . nombor hp ? kau punya nombor hp ?” Tanya jinyoung ke suzy

“Eh ? aku ngak punya hp “ ucap suzy .

Deg deg ..

 

“PERASAN ! bukan kau punya . tetapy Eonnie ku! Eonnie kw punya ! Noona !” ucap jinyoung dengan nada sedikit tinggi

“Aku dengar kalalu eonnie kw cantik . dah lama aku ingin berkenalan dengannya” ucap jinyoung

“Mwo ? jangan bermimpi “ ucap suzy ke jinyoung

“Mwo ? apa yg kw blang ? dengan orang yang udah susah-susah membantu kw ?”Ucap jinyoung ke suzy dengan wajah kesal

“apa yang harus aku bilang sekiranya mmang itu yang akan terjadi. Ngak mungkin kan kalau aq harus bohong”

#Saar pulang sekolah

“Tunggu ! Jangan ikut orang sampai ke rumah . Dasar Stalker !” ucap suzy ke jinyoung yang udah mengikuti nya pulang dary sekolah tady

“Aku ngak akan pulang selagy kw ngak ngenalin eonnie mun yang cantik itu ke aku” ucap jinyoung ngak mw mengalah

“Hah ?! mmang benar kalau eonnie ku itu cantik . tetapy kw ngak tahu kalau dia itu sangat menakutkan. Segalanya bermula saat 10 tahun yang lalu”

FLASHBACK

 

KRYSTAL EONNIE ! SELAMAT HARY JADI KE-6’

“suzy dan baro . hari ini kalian harus denganr cakap aku”

“pergy ke kilang lama itu dan bawa berlian balik sini” suzy pun terkejut dengan permintaan kakaknya

Saat itu permainan ini saat popular di kalangan kami

 

“Mwo ? Hari ini kan ulang tahun eonnie . tapy kamu ngak mahu ? kamu taku ? Suzy penakut ~” ucap krystal ke suzy dan mengejeknya

“oh . Arasseo  . aq akan pergi” ucap suzy sambil mengangguk.

Berjalan-jalan di  kilang terbiar berdekatan perumahan kita dan kumpun serpihan kaca yang berwarna warni dan bersinar

“Hei , apa kamu ngak takut ?” Tanya baro ke suzy

Saa . saa . saa (suara mereka lagy mencari serpihan)

 

“Aku okey . kita harus cari berlian unutk eonnie dan membwa nya pulang”

“Hmm . yang ini boleh nga “ ucap baro ke suzy sambil mancampakkan serpihan kaca berbentuk batu ke suzy.

“Ah . Berlian” ucap suzy saat melihat serpihan kaca tersebut

“Demi suzy . si penipu . aku bungkus ini dan simpan dalam poket.”ucap baro

“eh ?”

“Sebab setiap kali kamu kna datang sini . kamu pura-pura berani tapay tampang kamu kayak mw menangis . penipu betul !” ucap baro

Tapy pernipuan itu terbongkar karna kaca yang disangkakan sebenarnya serpihan plastic saja. Teruk baro di belasah oleh eonnie

 

FLASHBACK END

 

“Sejak hary itu Baro jady orang suruhan eonnie . dengan aku juga dia sering meminta hadiah maha-mahal saat ulang tahunya. Dia memang setab” ucap suzy

“Kayaknya kamu seronok ngomong soal eonnie . suzy “ suara seorang perempuan yg ngak tahu muncul nya dari mna

“Krystal eonnie “ ucap suzy ketakutan

“Unutk ulanag tahun eonnie nanty . eonnie ingin kek aiskrim “ ucap krystal ke suzy

“Aku akan membuatnya “ ucap suzy dengan wajah ketakutan

“Hari ini eonnie jalan jauh . kaki eonnie pnat betul “

“aku akn mengrutnya” ucap suzy dengan wajah yang masih ketakutan

“Kalau kamu ngak peduli . akau bisa bantu , aku memang pndai mengurut” ucap jinyoung tiba-tiba

“Kamu siapa ?” Tanya krystal ke jinyoung

“Aku teman sekelasnya suzy . nama aku Kang Jinyoung.” Ucap suzy sambil tersenyum

“Aku cemburu karna kw mempunyai dongsae yang cantik . begitu cemburu sehingga aku ingin berharap menjadi adik krystal” ucap jinyoung mendekati krystal dan mengusap rambutnya

Brakk ..

Krystal menolah jinyoung

“Mwo .”

“Budak mcam kau ingin menyentuh aku ? kw harus tunggu 100 tahun lagy !” ucap krstal suara dingin

“Nanty saat kau sudah bsar . Bila kau sudah menjady lelaki sejati datang cari aku lagy” ucap krsytal dan berlalu pergy

Jinyoung yang mendengar ucapan tersebut pun terdiam .

“Aku dah jatuh cinta “ ucap jinyoung

“Jinyoung ?” ucap suzy mentap jinyoung

“Haii . Aku dan jatuh cinta pada krystal” ucap jinyoung dengan muka merona merah

“sila panggil aku abang ipar”

“MWO! TAK MUNGKIN “ ucap suzy terkejut mendegar ucapan jinyoung

TBC

Jangan lupa RCL !